Nationalparker vi besökt

Det hade varit häftigt att besöka alla Sveriges nationalparker, men just nu sätter vi målet lite lägre. Att besöka minst hälften känns mer rimligt och vi har redan kommit en bra bit på vägen.

Abisko

Natur: Fjäll
Invigning: 1909
Landskap: Lappland

I Abisko nationalpark börjar/slutar en av Sveriges mest kända vandringsleder, Kungsleden. Hit går både tåg och bilväg hela vägen in i nationalparken.

Vi började vårt besök på Naturum och gick sedan en 3 km lång upptäckarpromenad till utsiktsplatser, in på rallarleden och slutligen fram till mäktiga Abiskojåkka kanjon. Promenaden kändes lite för lång eftersom vi även planerat att gå på Kungsleden, men vi tog en paus vid jokken och orkade sedan med en liten vandring på den kända leden också. Några dagar senare var vi tillbaks i Abisko och åkte då med linbana upp på fjället Njullá. Där kunde vi fika, leka i snö och titta på utsikten. Efteråt gick vi till Samevistet.

Dalby Söderskog

Natur: Ädellövskog
Invigning: 1918
Landskap: Skåne

Dalby Söderskog är med sina 36 hektar Sveriges minsta nationalpark, men är väl värd ett besök. Nationalparkens bästa tid är våren.

En solig vårdag tog vi en paus i Dalby Söderskog på vår väg till Österlen. Träden hade fått knoppar och på marken var det en matta av blommande vitsippor, gulsippor och nationalparkens signaturblomma hålnunneört. Hela skogen lös ljusgrönt. Den 2,3 km långa Kroppekärrsrundan går runt hela nationalparken och promenaden tog lite drygt en timma med fikapaus.

Fulufjället

Natur: Fjäll och barrskog
Invigning: 2002
Landskap: Dalarna

I Fulufjället finns Njupeskär, Sveriges högsta vattenfall, och världens äldsta träd, Old Tjikko. Nationalparken går ihop med norska Fulufjellet nasjonalpark.

Vi har besökt Fulufjället på sommaren och då gått den 4 km långa Njupeskärsslingan som leder till vattenfallet. Det är en varierande runda med gamla granar, stenblock, bäckar och så klart vattenfallet. Stigarna är lätta att gå. Vid Njupeskär är det lätt att blicken dras mot fallet, men titta också i forsen. Där har vi sett både forsärla och strömstare. På klippväggen hade en jaktfalkspar sitt bo. Vid Naturum fick vi även se lavskrika som är Fulufjällets nationalparkssymbol.

Det är lätt att ta sig till huvudentrén med bil, men det kan vara bra att veta att parkeringarna ibland blir fulla. Sett bilar parkerade längs vägen som leder upp till entrén och då blir det en lång backe att gå uppför.

Färnebofjärden

Natur: Älvlandskap
Invigning: 1998
Landskap: Uppland och Gästrikland (mindre delar även i Dalarna och Västmanland)

Vid Nedre Dalälven ligger Färnebofjärdens nationalpark med skogar, forsar och sjöar. Nationalparken är en blandning av norra och södra Sverige där den ligger på gränsen mellan Svealand och Norrland

På vägen mellan Västerås och Gävle har vi tagit paus vid Färnebofjärden. Första gången besökte vi Naturum vid Gysinge Bruk. Det ligger i ett vackert område intill Dalälven, utanför nationalparken. Ett par år senare svängde vi istället av vägen lite tidigare och åkte till huvudentrén på Mattön. Vi möttes av ett stort gäng närgångna myggor men vi kunde ändå gå en fin promenad i skogen längs fjärden.

Muddus/Muttos

Natur: Barrskog och våtmark
Invigning: 1942
Landskap: Lappland

Muddus är en av fyra nationalparker som ingår i Laponia världsarv. Med sin gammalskog och myrmark skiljer den sig från de andra tre.

Vi tog en härlig paus i Muddos/Muttos nationalpark som är del av Laponia världsarv. Från inlandsvägen (E45) var det en avstickare på ungefär 15 minuter. På grund av ett åskoväder vi passerat vågade vi inte ge oss in så långt i skogen utan började med att äta vår lunch vid en av de fina rastplatserna nära entrén. Efteråt sträckte vi på benen och gick ungefär en kilometer genom gammelskog och över myren där hjortronen började mogna, ner till Stora Luleälven.

Skuleskogen

Natur: Barrskog
Invigning: 1984
Landskap: Ångermanland

I världsarvet Höga kusten ligger Skuleskogens nationalpark. Isen vid senaste istiden var här som tjockast och tryckte ner jordytan mer än någon annanstans. Den stora landhöjning som sedan skett har skapat ett unikt landskap.

Vi började vid entré syd och möttes redan där av imponerande utsikt. Genom granskog och över klapperfält följde vi Höga Kustenleden till Slåttdalsberget. Det är mycket uppför men med små pauser på vägen gick det bra. Vi gick genom en skreva och svängde upp på Slåtterberget. Utsikten därifrån var hissnande. Vi gick sedan över berget, ner till stigen tillbaks till entrén. Där insåg vi att vi svängt upp på berget lite för tidigt och missat Slåtterskrevan! Jaja, det var ändå härliga 7 km och nu har vi en extra anledning att komma tillbaks igen.

Sonfjället

Natur: Barrskog och fjäll
Invigning: 1909
Landskap: Härjedalen

Sonfjällets nationalpark bildades för att skydda ett opåverkat fjällområde i södra fjällen. Vid den tiden fanns det väldigt få björnar kvar i landet. Idag är Sonfjället det mest björntäta området i Sverige.

Vi har besökt Sonfjället två gånger och då utgått från Nyvallens fäbod. Vid vårt första besök tog vi oss upp på Lilltoppen 1010 m.ö.h. Det är en ungefär 4 km lång vandring som börjar i fjällbjörkskog och leder upp på kalfjället. Bra att tänka på är att hela vägen upp till toppen är uppför, så det är en ganska tuff vandring. Uppe på den blåsiga toppen var vi stolta men trötta så vi tog en paus och njöt av utsikten innan vi gick ner igen. Vad vi kan se på kartan ligger Lilltoppen i Nyvallens naturreservat, alltså inte i nationalparken. Vid vårt andra besök gick vi den ungefär 2,5 km långa Familjeslingan. Den går in i nationalparken. Det var en mysig och enklare slinga som håller sig nere i fjällbjörkskogen och granskogen vid fäboden.

Stenshuvud

Natur: Ädellövskog, hedar och kust
Invigning: 1986
Landskap: Skåne

På Österlen i Skåne sticker Stenshuvud upp, ett 97 meter högt berg. Nationalparken består av berget, lövskog och hedmarker.

Vår dag på Österlen fick ha Stenshuvud som final. Vi började vid huvudentrén med poängpromenad på Naturum. När barnen lämnade in sina tipslapp fick de välja varsin pin som belöning/pris, väldigt uppskattat och kul minne! Vi följde sedan den 2 km långa röda leden genom ädellövskogen, upp på de tre topparna. Högsta toppen är den norra. Här hade vi utsikt över havet och skogarna. Det var en härlig och varierande vandring på fina stigar.

Store Mosse

Natur: Våtmark
Invigning: 1982
Landskap: Småland

Store Mosse är verkligen en stor mosse, faktiskt södra Sveriges största myrmarksområde. Det är spåren av den stora sjö som bildades här efter senaste istiden. Idag består området av myrar, kärr, högmossar och sanddynor (rocknar).

Vi har passerat Värnamo många gånger utan att veta att det bara behövdes 10 minuters omväg för att komma till Store Mosse. Vi kunde den här gången bara göra ett kortare besök men det kan räcka för att uppleva mycket. Vi började vid huvudentrén där det fanns en stor gräsmatta med många picknickbord. Vi gick ner till Naturum, som tyvärr var stängt, och vidare till det stora fågeltornet. Uppe från tornet hade vi en fantastisk utsikt över sjön och gungflyet. Vi såg stora fåglar, bland annat örn, segla över området så vid nästa besök tar vi med oss stor kikare.

Söderåsen

Natur: Ädellövskog
Invigning: 2001
Landskap: Skåne

Söderåsen är ett spännande landskap som bildats när kontinentalplattorna krockade och som formats av istiderna. Här har man hittat spår av både vulkaner och dinosaurier.

Vi började med att åka förbi parkeringen vid Skäralid och följde vägen upp på Kopparhatten. Utsikten över sprickdalen är fantastisk och det behövdes inte mycket fantasi för att föreställa sig att dinosaurier levt här. Vi åkte sedan tillbaks ner till Skäralid där vi besökte Naturum och gick runt Skärdammen. Det var en kort vandring men vi hann få en härlig känsla av vår i lövskogen och fick se både rasbranter, snokar (till barnens stora fasa) och sångsvanar.

Tiveden

Natur: Barrskog och sjöar
Invigning: 1983
Landskap:
Västergötland

Tiveden ligger mellan Vänern och Vättern. Nationalparken består av gammelskog med sjöar, sprickdalar och stora stenblock.

Besöket i Tiveden var lite speciellt då vi var där utan barnen och det var väldigt oplanerat. Vi tog oss i alla fall till huvudentrén och där fanns bra med information och kartor. Vi bestämde oss för Stenkällerundan som är drygt 2 km. Leden beskrivs som “ganska kort men krävande” och det håller vi med om, men vi vill också lägga till att den är fantastiskt spännande och fin. Vi gick på stigar, över berghällar och förbi sjöar. De gamla barrträden och de enorma mosstäckta jätteblocken gav en riktig trollskogs-känsla. Hit kommer vi ta oss tillbaks, men nästa gång med barnen.

Tresticklan

Natur: Barrskog och sjöar
Invigning: 1996
Landskap: Dalsland

Tresticklan utgör det största skogsområdet i södra Sverige utan bebyggelse och vägar. Nationalparken bildades för att bevara den orörd skogen med sina många vackra sjöar. Via en led genom parken kan man gå till Norge.

Små slingriga vägar och en missad avfart, men tillslut hittade vi fram till östra entrén vid Råbocken. Från parkeringen är det knappt 1 km till parkgränsen och ungefär 4,5 km till riksgränsen. Det hade varit häftigt att gå hela vägen till Norge men för oss fick det räcka med knappt halva den här gången. Det var fina spångar och stigar i en härlig skog. Kanske var det här Gyllene tider skrev textraden “Jag sitter på en sten vid en sjö i en skog”.

Tyresta

Natur: Barrskog
Invigning: 1993
Landskap: Södermanland

Den orörda skogen i Tyresta nationalparks sprickdalslandskap är den största urskog söder om Dalälven. Här finns många vandringsleder, både korta och långa, så något för alla.

När vi kom till entrén vid Tyresta by möttes vi av åska i fjärran så vi avvaktade lite. Under tiden gick vi till byn och sedan den mysiga lilla slingan “Allemansråttans stig” vid Naturum. Vi hade tur, åskan försvann och vi gick till nationalparkens entré. Vi var lite trötta i benen och bestämde att vi bara skulle gå en liten bit in i parken men när vi kom fram till början av Urskogsstigen ville barnen fortsätta. Där i skogen hände något – barnen började leka, springa runt och hoppa. Vi gick hela rundan. På väg tillbaks utbrister en strålande liten tjej “det är så härligt med lite vandring i benen”!

Åsnen

Natur: Sjö och skog
Invigning: 2018
Landskap: Småland

I delar av sjön Åsnen och dess omgivning finns Sveriges yngsta nationalpark. Syftet med nationalparken var att bevara ett i stort sett orört sydsvenskt sjö- och skogslandskap. Ungefär 75% av parken är vatten.

Vi började med att åka tvärs över sjön på vägen som går över Sirkön. Vi fick då se det fina sjölandskapet som ligger utanför nationalparken. Vi korsade norra delen av parken och tog oss vidare till sjöns västra sida och entrén Trollberget. Där var det väldigt välordnat med informationsskyltar och fina rastplatser. Vi slog oss ner vid en grillplats och åt vår lunch medans vi njöt av utsikten över sjön. Vi gick sedan en mindre promenad i den härliga lövskogen.

Dessa nationalparker har vi inte besökt (än):