Världsarv vi besökt

Några världsarv hade vi besökt utan att riktigt sätta in dem i sitt sammanhang. Det var i samband med vår Norrlands-resa som vi började titta mer på Sveriges världsarv. “När vi är klara med alla landskap kan vi ju se alla världsarv” som dottern sa.

Gammelstads kyrkstad

I norra Sverige fanns det förr många så kallade kyrkstäder. Där hade sockenbor som bodde långt från kyrkan sin kyrkstuga där de kunde övernatta i samband med gudstjänstbesöken. Gammelstads kyrkstad är den största och bäst bevarande kyrkstaden av detta slag.

På Visitor Centre fick vi en broschyr med karta över området. Vi promenerade sedan runt och läste om olika hus och platser. I hembygdsföreningens visningsstuga fick vi komma in vilket var extra spännande. Vårt besök avslutades vid friluftsmuseet Hägnan som ligger precis bredvid kyrkstaden.

Norrbotten

Hansestaden Visby

Världsarvet omfattar den drygt 3,5 kilometer långa ringmuren, den gamla välbevarade staden innanför samt parkområdena i dess omgivning. Visby är en mysig och idyllisk småstad med stor historia. Under sin storhetstid under medeltiden var det en storstad och viktigt centrum för handeln inom Hansan.

När vi närmade oss staden och murens nordöstra delar blev synliga sa barnen, både ivriga och imponerade, att det såg ut som en fantasivärld. Vi gick in genom Norderport och strosade sedan runt i staden bland kyrkoruiner, gränder och hus, förbi domkyrkan och genom Almedalen till strandpromenaden. Vi avslutade besöket med riddarspel på Strandgärdet utanför murens norra sida.

Gotland

Hällristningsområdet i Tanum

I Tanum finns tio tusentals bilder från bronsåldern och första delen av järnåldern. Världsarvet är drygt 40 km² stort och omfattar över 600 berghällar.

Vid Vitlycke museum finns information, butik, café, toaletter och en lekplats inspirerad av hällmålningarnas skepp. Där startade vi dagen, besökte bronsåldersgården och Vitlyckehällen. Vi hade tur och kom när det var guidning. Med mer kunskap om målningarna åkte vi vidare till Aspeberget där vi gick en promenad ut i en kohage, förbi flera hällar med hällristningar. På en kulle stannade vi upp och njöt av utsikten. Nästa stopp blev Litsleby och den 2,3 meter långa Spjutguden. Vi avslutade dagen vid Fossum där vi tittade lite extra på solhästen.

En spännande dag för både vuxna och barn med härlig kombination av historia, konst och natur. Vi besökte de fyra platser som är iordningställda med parkering, gångvägar och informationsskyltar. Vid varje stopp var det kortare promenader, som mest 1 km. Vi åkte bil mellan platserna då alternativet var promenad på landsväg.

Läs mer om världsarvet på Vitlycke museum

Bohuslän

Hälsingegårdarna

Det finns ungefär 1000 hälsingegårdar, det vill säga gamla bondgårdar i Hälsingland, av varierande utseende, storlek och skick. Det som är unikt med dem är att många boningshus är väldigt välbevarade samt har stora och mycket vackert dekorerade rum. Sju gårdar har valts ut och bildar nu världsarvet “Decorated Farmhouses of Hälsingland”.

Det är möjligt att besöka ett 40-tal hälsingegårdar. Vi valde att åka till Erik-Anders i Asta som både är världsarvsgård (viktigt i just det här sammanhanget) och besökscenter. Vi gick runt inne i huvudbyggnaden en lång stund. De imponerande väggmålningarna och alla detaljer var spännande. Efteråt tog vi en promenad i trädgården och lekte lite innan vi fikade och smakade hälsingeostkaka.

Läs mer om hälsingegårdarna och deras öppettider på halsingland.se

Hälsingland

Höga kusten

Vid senaste istiden var isen som tjockast längst Ångermanlands kust och jordskorpan pressades där ner 1 km. När området blev isfritt låg det till största del under vatten. Den stora landhöjning som sedan dess skett är världsunik. Världsarvet omfattar även Kvarkens skärgård i Finland.

Det är verkligen ett helt magiskt landskap som höjt sig ur vattnet. Vi spenderade tre fantastiska sommardagar i världsarvet. Friluftsbyn där vi bodde ligger granne med Skuleberget så första dagen tog vi oss upp på toppen. Det blev 2,5 km vandring uppåt, sedan ett varv runt toppen och slutligen den lite kortare skidbacks-stigen ner (liften stängd). Det var tufft, men värt det! Dagen efter vilade vi benen och tog båt ut till vackra Ulvön. Sista dagen besökte vi Naturum och Skuleskogens nationalpark.

Ångermanland

Laponia

Laponia är ett världsarv både för sin unika natur och kultur. Det är en vildmark med fjäll, skogar, myrar och sjöar. Här är den samiska livet och historia en del av landskapet. Nio samebyar har marker inom Laponia. Här finns även fyra nationalparker och två naturreservat.

Tio minuter efter att vi kört igenom Gällivare passerade vi skylten som markerade att vi körde in i Laponia världsarv. Vägen går där igenom Stubbá naturreservat. En halvtimma senare svängde vi av E45:an och in på en liten väg som vi följde i en kvart tills den tog slut. Vi var då framme vid Muddos nationalparks fina och nybyggda entré i Skájdde. Där tog vi en härlig paus och sträckte på benen med en kortare promenad i gammelskog och över myren.

Övriga nationalparker inom Laponia är Sarek, Stora Sjöfallet och Padjelanta.

Lappland

Struves meridianbåge

Astronomen Wilhelm von Struve gjorde på 1800-talet så kallade triangelmätningar för att bestämma jordens form och storlek. Den 282 mil långa meridianbågen går genom tio länder. I världsarvet ingår 34 av de totalt 265 mätpunkterna. Sju mätpunkter finns i Sverige, varav fyra är del av världsarvet.

Vi har sett en speciell ”pinne”, nämligen mätpunkt Jupukka i Pajala. Vi valde Jupukka då det var längs vår planerade rutt och lagom vandring för ett kortare stopp. Från parkeringen gick vi en stig genom skogen upp till toppen med mätpunkten, fantastisk utsikt och en fin grillplats. Enda vi hade önskat mindre av denna dag var mygg. Upp och ner blev det knappt 1,5 km vandring.

Övriga punkter är Tynnyrilaki, Jupukka och Perävaara.

Lappland och Norrbotten

Södra Ölands odlingslandskap

Naturen på södra Öland är speciell med sitt milda klimat och områdena med ett tunt lager växtlighet på kalkstensgrund, alvarna. Miljön och hur människan under flera tusen år anpassat sig till och samspelat med dess förutsättningar är unikt.

Vi besökte södra Öland under en heldag som började med att vi korsade Stora Alvaret. Vid Möckelmossen tog vi en promenad och hittade både grodyngel och landskapsblomman Ölandssolvända. Vi åkte sedan vidare till Ottenby och södra udden. Där tog vi oss upp i fyren Långe Jan, gick runt i området och spanade efter både fåglar och sälar. På stranden tittade vi lite extra på stenarna som här var svarta och platta, inte runda vita som vi sett på norra udden ett par dagar tidigare. Vi åkte förbi Eketorps borg som tyvärr inte hade öppnat för säsongen ännu. Världsarvsbesöket avslutades vid Karlevistenen, Ölands äldsta runsten, från slutet av 900-talet.

Öland

Örlogsstaden Karlskrona

Under Sveriges stormaktstid behövdes en stark flotta i södra Sverige. 1680 grundades därför Karlskrona, en då mycket modern och effektiv flottbas. Örlogsstaden med marinbasen, försvarsanläggningen och varvsområdena är mer än 300 år senare mycket väl bevarad och används fortfarande.

Vår första kväll i Karlskrona tog vi en liten promenad runt i staden. Nästa dag började vi med ett besök på Marinmuseum. Det var ett väldigt bra museum, mycket att upptäcka och göra, dessutom gratis inträde. Favoriten var ubåten vi fick gå in i. Efteråt tog vi en promenad runt bland de gamla byggnaderna, kanonerna och fyren på Stumholmen. Utanför Marinmuseum hade vi sett att det gick bilfärjor så vi avslutade dagen med en spontan tur ut i Karlskrona skärgård och fick då se staden från vattnet och besöka ön Aspö.

Blekinge

Dessa världsarv har vi inte besökt (än):

Birka och Hovgården (Uppland)
Drottningholms slottsområde (Uppland)
Engelbergs bruk (Västmanland)
Falun och Kopparbergslagen (Dalarna)